• 27 juni 2023

Sjoerd Waagmeester over zijn werk als advocaat in het Tax team

 
Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Sjoerd Waagmeester en ik ben advocaat binnen het Tax team van Osborne Clarke.

Hoe is de sfeer binnen jullie team?

Top! Oké ik zal mij er niet zo makkelijk vanaf maken maar dat maakt het zeker niet minder waar. We hebben een hecht team van vier advocaten en de sfeer zou ik omschrijven als informeel, ongedwongen, persoonlijk en open. Op een gemiddelde werkdag wordt veel gelachen maar ook serieus met elkaar gespard over de verschillende fiscale vraagstukken. We hebben veel passie voor het fiscale vak en op maandag heeft dan ook iedereen de Vakstudie en het WFR gelezen voor ons wekelijkse vaktechnisch overleg. Er heerst een open sfeer waarin iedereen durft vragen te stellen en elkaar wil helpen om zo te blijven groeien als fiscalist. Ook is er veel vertrouwen en daardoor de vrijheid om je dag zelf in te delen. Of je nou thuis of op kantoor werkt en wat je werktijden zijn, heb je in grote mate zelf in de hand.

Waarom is jouw werk uitdagend?

Wat het werk als fiscaal advocaat bij een internationaal kantoor uitdagend maakt is dat je veel moet schakelen en op het aller hoogste niveau met de fiscaliteit bezig bent. Bijna elk rechtsgebied heeft wel raakvlakken met de fiscaliteit. Daardoor moet je als fiscalist veel samenwerken met o.a. advocaten van M&A, Finance, Real Estate en Employment van ons kantoor in Amsterdam maar ook met onze OC kantoren in het buitenland. Doordat we werken op het grensvlak van de fiscaliteit met andere rechtsgebieden, moet je problemen ook vanuit deze andere rechtsgebieden kunnen begrijpen om er uiteindelijk fiscaal iets van te kunnen vinden. Dat maakt het werk uitdagend maar ook super veelzijdig en interessant!

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

Dat is het mooie van ons werk binnen het tax team, de "gemiddelde werkdag" bestaat (gelukkig) niet! Hoewel wij natuurlijk ook gespecialiseerd zijn op gebieden die gebruikelijk zijn binnen de fiscale advocatuur (denk aan de fiscale aspecten van private equity en M&A, vastgoed en internationale structurering), blijft het werk erg breed. Ik heb dagen waarin ik in de ochtend aan het onderhandelen ben met andere kantoren over transactiedocumentatie, in de middag met de inspecteur aan de lijn hang om een rulingverzoek te bespreken, en aan het eind van de dag input mag leveren op de analyse van een excessieve vertrekvergoeding voor de loonbelasting. Van internationale vpb vraagstukken tot assurantiebelasting, echt alles komt voorbij!

Waarom heb je voor Osborne Clarke gekozen?

Heel cliché maar uiteindelijk maken de mensen een kantoor en zijn daarom ook de mensen de doorslaggevende reden geweest om bij OC te gaan werken. De partners hebben oprecht oog voor wat je capaciteiten zijn en op welke gebieden je nog kunt (en wil) groeien. Vervolgens wordt veel tijd en energie gestoken in je ontwikkeling op deze punten en wordt je gepusht om ook buiten je comfortzone te werken.

Daarnaast is de sfeer binnen kantoor echt uniek. Er zijn geen 'eilandjes' maar bij de lunch zitten alle advocaten en notarissen van verschillende praktijkgroepen en ervaringsjaren door elkaar heen en er worden veel activiteiten georganiseerd om de binding tussen alle medewerkers te vergroten. Zo is er elke week wel een borrel, padelsessie of andere activiteit om aan deel te nemen waarbij alles mag en niks moet!

Gerelateerde berichten

7 augustus 2023
Dutch government shifts policy on solar panels on farmland
To minimise the impact on nature, solar parks on agricultural land will be restricted.
23 februari 2024
Interview met Casper en Maartje over hun werkervaing in Barcelona
Het Osborne Clarke TREK programma biedt medewerkers van OC de mogelijkheid om voor een bepaalde periode vanuit één van de internationale OC kantoren te werken, kennis te vergroten en relaties op te bouwen. Maartje Tan en Casper Schnepper hebben afgelopen najaar ons Nederlandse kantoor verruild met met het Osborne Clarke kantoor in Barcelona waar ze 3 maanden verbeleven. Lees hier hun ervaringen.
20 april 2022
Betaaltermijn grote onderneming aan mkb: van 60 naar 30 dagen
Vanaf 1 juli 2022 moeten grote ondernemingen rekeningen van het midden- en kleinbedrijf verplicht binnen 30 dagen betalen.